rosaopzee.reismee.nl

Welcome in Simson bay a.k.a Poo-Lagoon in St Maarten!

Nou eindelijk dan, een nieuw verhaal. Het heeft even geduurd maar nu heb ik ook wel genoeg om over te schrijven. Vandaag is een dag dat je helemaal niets wilt doen. Gisteren uit geweest, en vandaag is een shitty- regendag . Ja, je leest t goed, REGEN... Want hoewel het hier nog steeds zo'n 25 graden is komt t vandaag (en gister trouwens ook al) met bakken uit de hemel. Meestal is het wel heel erg mooi weer hier, en gaan we naar t strand. Maar er zijn van die dagen dat het maar niet stopt met regenen. Helaas hadden we dat ook met oud-en nieuw en met kerst. Maar dan wordt de boot tenminste een beetje afgespoeld. Het schoonhouden van de boot, want Roeland en ik dus doen, is echt een never ending story. Omdat we zo'n beetje naast het vliegveld liggen komen er heel wat vliegtuigen over en hun uitlaatgassen maken de boot zwart. Dan heb je ook nog de vulkaan op Monserat (een eiland een stuk verderop) die nogal eens wat stofwolken uitbraakt en dan is er ook nog een fabriek op het eiland die vieze rook uitstoot. Zo zie je maar het leven van zeiler gaat niet altijd over rozen.

Maar nu genoeg geklaagd er zijn veel meer mooi en leuke dingen dan dat er slechte zijn. Zo heb je bijvoorbeeld Kevin, hij werkt op een sportvisserboot de Freedom. Roeland, Kevin en ik vormen een mooi drietal waarmee we uitgaan, film kijken, zwemmen en meer van dat soort dingen. Ik vind Kevin erg leuk en hij mij ook, dus dat is mooi. Ik ben een groot gedeelte van de tijd op Freedom, waar Kevin meestal aan t werk is. Hij werkt echt kei- en keihard dus de boot ziet er altijd spik en span uit. Hij leert ons veel over vissen, er komt veel meer bij kijken dan ik dacht. Je moet echt denken als een vis en inschatten wat t beest gaat doen. Elke soort vis vang je weer op een andere manier, wel heel interessant eigenlijk. Hopelijk mogen we nog een keertje mee als ze gaan vissen, want dat lijkt me wel echt een geweldige ervaring!

Verder gaan we ook steeds meer om met de Yachties,crew die op van die grote motorboten (powerboten) werken. Al deze mensen werken heel erg hard om de boot mooi, glimmend en schoon te houden. Er is een boot specifiek, de Newvida, met wie de klik heel goed is. We gaan vaak samen uit, dus dat is een gezellige grote groep.

Over uitgaan gesproken, hier op St. Maarten ontkom je er niet aan. Er zijn twee grote clubs, Tantra en Bliss, bij Bliss zijn we vriendjes met de barman, dus we hoeven niet mee betalen om binnen te komen, en hij geeft ons heel veel gratis shots. Echt onwijs lachen, we komen hem ook vaak tegen op t strand of ergens anders. We zijn hier nu zo lang dat we een aantal mensen goed kennen, en ook vaak ergens tegenkomen. Behalve de twee clubs zijn er ook nog heel wat andere barren. Soggy Dollars bijvoorbeeld, waar we heel vaak de avond beginnen of eindigen. Dan heb je nog Lady C een bar op een boot, op Dinsdag is daar 2-4-1 dus je betaald voor één drankje en je krijgt er twee. Heel St. Maarten gaat op Dinsdag naar Lady C, dus dan is het echt heel erg druk daar. Verder is er nog de yachtclub, isle del sol waar we soms zijn, Maar alleen als er een specifiek feest is, dan zijn we daar met allemaal crew dus je hebt altijd wel wat om over te praten. Je ontmoet op een avond uitgaan en tientallen mensen, maar van de meeste gaat hun naam mijn ene oor in en t andere weer uit.

Maar je ziet dus, we hebben wat mooie avonden doorgebracht hier. Dit alles is echter in simsonbay of MAHO, de uitgaanswijk. We zijn wel eens naar een andere stad gegaan waar je goed uit zou kunnen maar waar uiteindelijk geen ruk te beleven was. Roeland, Kevin en ik zijn een keer op Dinsdag uit gegaan, maar alles was dicht. Uiteindelijk vonden we in MAHO een plaats die open was, de piano-bar, het begon als een redelijk saaie avond maar het eindigde echt top! Georgie, de barman van Bliss, was er (want bliss is dicht op Dinsdag), er waren nog een paar andere mensen die bedienen in Bamboo Bernie, het beste en lekkerste sushi restaurant van t eiland, en we ontmoeten ook nog twee strippers uit een van de luxe stripclubs van het eiland. Wij waren met deze groep en wat aanhang, de enige zo'n beetje in de pianobar, maar op Dinsdag hebben alle barmannen en vrouwen vrij, dus die zaten allemaal bij de piano-bar. Toen we een paar dagen erop uiteten gingen bij Bamboo Bernie, waren onze nieuwe vrienden van de pianobar avond er ook, dus we hebben heel gezellig geklets en gratis shots gekregen natuurlijk.

Verder hebben we een keer een geniale avond gehad bij Isle de Sol, met een after-party in het Newvida huis. De crew van de Newvida had voor een week echt een enorme vila gehuurd, omdat ze wel eens van de boot af wilden. Geniale after-party daardus ergens in de rijke buurt van MAHO. Kevin, Roeland en ik reizen dus wat af en we ontmoeten heel veel mensen, maar meestal beginnen we de avond met z'n drieen en gaan we met z'n drieen ook weer naar huis.

Nu moet je overigens niet denken dat we elke avond als maloten uitgaan en compleet lam thuis komen hoor. We hebben ook heel vaak een film avondje bij Kevin op de boot of dat we ergens uiteten gaan en keurig op tijd thuis komen. In het begin gingen we heel veel uit, toen we nog met Judy, Leila en Collin waren, maar toen zij weer naar huis gingen waren we een beetje uitgaans moe en nu doen we het een stuk rustiger aan.

En waar ik mijn dagen mee vul? We verschillend eigenlijk. Soms hebben we een grote schoonmaak dag op de boot, als bijvoorbeeld het RVS gepolijst moet worden, dan brengen we een hele dag op boot door. Meestal gaan we dan wel even naar het strand om af te koelen, maar dan zijn we met een half uurtje ofzo weer terug. Er is een klein strand vlakbij, op twee minuten lopen maar dat stelt weinig voor. Er zijn wel veel echt hele mooie stranden maar dan moet je een stukje reizen dus daar nemen we dan wel een middag voor. Soms pakken we de dinghy van Kevin of die van ons en dan varen we naar buiten en springen vanaf de dinghy in t water. Er zijn twee grotere steden, Phillipsburg de hoofdstad van Nederland en Marigot de hoofdstad van het Franse gedeelte. Want st. Maarten bestaat dus uit twee delen: een Nederlands en een Frans deel. Wij liggen in het, goedkopere, Nederlandse deel en uitgaan is ook beter aan de Nederlandse kant. Maar Marigot is weer een goede stad om te winkelen.

Uit eten kan op st. Maarten ook prima, er zijn veel Amerikaans georiënteerde restaurants, maar we je wel echt prima kan eten, verder ook veel franse keuken natuurlijk, een uitmuntend sushi restaurant met de befaamde Angry dragon roll. Veel grill and steak houses en nog een mooie verzameling Italiaans. Maar we gaan lang niet altijd uit eten. We zijn op een budget dus we eten heel vaak op de boot. Maar dat vind ik geen probleem, kun je zelf kiezen wat je wilt eten en hoef je niet lang te wachten tot het eten er is. Er zijn een aantal goede supermarkten dus eens in de drie, vier dagen kopen we eten, zodat we ontbijt, lunch en avond eten hebben. Gister waren we voor het eerst naar de fresh market. Net de hemel, heel erg veel Nederlandse producten, en echt normaal Nederlands bruin brood met rosbief, wat een feest! Ik wordt gek van of stokbrood of lang houdbaar brood dat je eerst moet roosteren wil het te eten zijn.

St. Maarten is een prima plek om een poosje te vertoeven maar ik ben wel weer klaar om door te gaan. Ik wil weer zeilen, andere plekken zien en weg uit de haven. St. Maarten is echt top, maar als echte reiziger heb ik t na een maand ook wel gezien.

Ik load nog steeds foto's op, maar we hebben geen internet meer op de boot, dus moet eerst naar t dichtstbijzijnde cafe dus t gaat niet zo snel, maar de foto's komen voor als nog allemaal in de map Carabisch gebied, dus die moet je bekijken voor de nieuwste foto's.

Dan wens ik jullie allemaal nog een prettige Zondag en een fijne nieuwe werk week, ik denk aan jullie als ik in t zonnetje op het strand lig!

Heel veel liefs and talk to you later!

Bart

Wat goed om weer van je te horen.
Het is, inderdaad, alweer veels te lang geleden. Heb de laatste paar dagen veel aan je gedacht en schrijf je zo een uitgebreide mail.
En zoals gewoonlijk klinkt het nog steeds helemaal fantastisch bij jou :).

Mailtje komt je tegemoet!

X

anneke

hoi lieve rosa,

wat en lekker verhaal weer, dat kan ik wel even gebruiken , ik lig hier met een gebroken enkel( gevallen tijdens wandelen, sneeuw met daaronder een plak ijs!!!) alleen met uitzicht op de vogltjes en de saaie bewolkte luchten!! Even wegzwijmlen naar het caribisch gebied is dus even heel lekker!!

zo te lezen ben je al een echte die-hard op uitgaansgebied aan het worden, er valt altijd wel wat te beleven met jou denk ik zo!!
Niu geniet er maar van hoor voordat je weet zit je weer op volle zee met een glaasje cola-diet voor je neus!!

hen je a lekkere caiperinhas gedronken, de lekkerste cocktail dieik ken ??

he leifie geniet en tot mails
dikke zoenen van Anneke en Jan

Sebas

Zow dat was idd weer een tijd geleden, zat al steeds te kijken of er al weer een nieuw verhaal was:P! Leuk om weer is wat van je te horen!!

Waauw dat klinkt als het goede leven, op die regen en het schoonmaken van de boot na dan:P!
En ben je al een dagje wezen vliegtuigspotten? Alle foto's die ik van sint maarten heb gezien waren met een vliegtuig die ongeveer 2 meter boven het strand hangt om te landen, wat me erg gaaf lijkt om dat een keer in het echt te zien.

Ik gaat maar weer eens aan de slag, eind van deze week start de 2de tentamen week al weer!

X Sebas

Hans (van Gemma)

Ha Rosa,

jeetje wat een geweldig verhaal weer en wat maak je toch een hoop mee. Echt geweldig. Je ziet er op de foto's ook echt goed uit zeg, een lekker bruin kleurtje.

Bij ons thuis gaat alles goed. Gemma en ik zijn inmiddels een beetje gewend geraakt aan onze rol als vader en moeder en genieten volop van Floor. Het is namelijk echt een schatje. We zullen af en toe wat foto's van haar sturen dan krijg je ook nog een beetje mee hoe ze groeit!

Geniet nog maar lekker van je tijd in het Cairibisch gebied en ik wacht je volgende verhaal weer met spanning af.

Dikke kus Hans

francy

Zo, party tijger, nou je hebt het maar zwaar hoor, met dat gepoets en dat uitgaan.
tijd om weer eens aan het werk te gaan, haha!
Wanneer vertrekken jullie weer?
Geniet maar van alles nog, de lekkere bruine boterhammen én de lekkere cocktails!!
Liefs,
Francy