rosaopzee.reismee.nl

De Grote Oversteek - De overkant

Wauw, het was geweldig, bijzonder, intens, snel, speciaal en naja ik kom superlatieven tekort! We hebben er 16 dagen overgedaan en we zijn veilig aan de overkant gekomen. Op de dag van vertrek waren we allemaal behoorlijk gespannen en zenuwachtig. Maar het ging eigenlijk echt geweldig. De jongentjes waren de eerste anderhalve dag zeeziek, maar hebben vervolgens echt nergens meer last van gehad. Hoe zij zich door de boot bewegen is echt bijzonder. Want vergeet niet, de boot ligt geen moment stil, we zijn eigenlijk altijd in beweging we rollen van de ene naar de andere kant, of je nou wakker bent of slaapt altijd moet je je evenwicht houden. Voor ons is dat afentoe al lastig, maar kun je je voorstellen hoe dat is als 1,5 jarige en je kunt pas een half jaartje lopen? Nou pieter gooit zich gewoon op het goede moment door boot en komt vrijwel altijd veilig aan de overkant. Echt zo bijzonder hoe de kinderen zich zonder enige moeite hebben aangepast. Mees staat soms in de kuip en bij een golf spring ik dan op om hem op te vangen, maar hij valt gewoon helemaal niet en kijkt mij aan met een gezicht van :'ehh, waar maak je je nou druk om, ik sta nog hoor'. Wij zelf werden afentoe helemaal gek van het geschommel, we hebben menig nacht slecht geslapen en hoe vaak er wel niet een mes, beker of iets anders op de grond is gedonderd. Maar je hebt er maar mee televen. En dat lukte ook prima.

We hebben werkelijk waar kei-en keihard gevaren! We hebben een gemiddelde snelheid overall van 7,2 gevaren met een nieuw record voor de Elena van maarliefst 12,4 knoop!! De eerste week hebben we erg veel wind gehad en gingen we echt als de brandweer, de tweede week was er iets minder wind, we hebben zelfs een nacht moeten motoren. Maar de laatste paar dagen liepen we weer heel erg hard.

We zijn een paar keer andere schepen tegen gekomen, twee schepen zelfs twee keer. Op minder dan 4 mijl kruisen we elkaar. Zo bijzonder, op zo'n inmense oceaan je koers moeten bijstellen voor een ander schip.

De reis opzich was natuurlijk één groot hoogtepunt maar de hoogtepunten voor mij waren de walvissen en Sinterklaas. Op een ochtend, de parasailor stond op, zag Adam opeens een vlek in het water, walvissen! Het waren twee prachtige walvissen van maarliefst 8 meter lang. Deze twee geweldige dieren zijn zo'n drie en een half uur bij ons geweest, en we hebben dus uitgebreid de tijd gehad om ze te analyseren en te bekijken. Onze conclusie was uiteindelijk na veel overleg: Mink whale. Wat een bijzondere beesten.
Het andere hoogtepunt was Sinterklaas! De Goed Heilig man kwam ook een kijkje nemen op de Elena. De jongens mochten in de dagen ervoor om de dag hun schoen zetten en het was elke keer een feest om de cadeautjes uit te pakken! De ene keer chocolade, de andere keer weer een gave shovel. Op 5 december hebben wij tijdens het middagdutje van de kinderen zelf Sinterklaas gevierd, we hadden voor elkaar een cadeautje gekocht en gedicht gemaakt en er waren nog wat cadeau's uit Nederland. Onder het genot van een glaasje Rosé hebben we een heerlijk gezellig middagje gehad. Veel gelachen om alle gedichten waarin we elkaar bekritiseren en complimenteren. Na het slaapje van Mees en Pieter kwam Sinterklaas langs! Maarten had een baard en mijter mee vanuit Nederland en met een rode doek omgeslagen was ie net echt! Wij waren binnen met kinderen toen hij de cadeautjes kwam brengen. Mees vond het doodeng en klom op papa's schoot, Pieter vond het werkelijk prachtig en wilde achter sinterklaas aan naar buiten maar dat konden we net voorkomen. De kinderen hebben heel erg veel leuke cadeau's gekregen en waren in de wolken. Dagenlang wordt er niet naar het oude speelgoed omgekeken.

De mannen waren wat vissen betreft deze oversteek erg in vorm! We hebben maarliefst 7 vissen gevangen (alleen maar Dorade) met een totaal gewicht van 17.8 kilo! We hebben heel vaak Dorade gegeten, heerlijk visje. Verwerkt in pasta's, curry's of op de huid gebakken helemaal top! We zijn helaas één lure (aas) kwijtgeraakt, onze master squid, de wahoo tackel. Hier hadden we al een paar keer vis mee gevangen maar de laatste dorade ging er mee vandoor. Maar mannen mijn complimenten! Wat zijn wat eten betreft behoorlijk zelfvoorzienend.

Over eten gesproken, we hebben heerlijk gegeten. We hebben tot op vrijwel de laatste dag verse fruit gehad en we hebben zelfs verse groete (kool en aardappels) over. Ook zit er nog behoorlijk wat vlees in de vriezer door de vele gevangen Dorades. We hebben heerlijke happy-our momenten gehad (elke dag om half 5) met cola, bier en wat lekkers, een toastje of chips ofzo.

Gelukkig genoeg hebben we geen enkele zware storm gehad. Wel een aantal regenbuien maar niets dramatisch. We zijn er wel afentoe met z'n 4en uitgeweest om de parasaloir (soort spinaker) naar benden te halen en een keertje waren we te laat en moesten we wachten tot de squall (ministorm met veel regen en in ons geval een klein beetje extra wind over gewaaid was, maar verder hebben we echt enorme mazzel gehad en zijn er geen enge momenten geweest. (dit heb ik geschreven op de oceaan, 24 uur voor aankomst, het blijkt nu wel, nooit te vroeg juichen! We hebben in de laatste nacht nog een squall gehad waarin Leonie tijdens haar nachtwacht 40(!) knopen wind had! Dus dat was nog wel een echte storm. Gelukkig was hij met een kwartier voorbij en was het vooral veel regen, maar we waren wel allemaal wakker.)Mijn nachtwachten zijn allemaal prima verlopen. Elke ochtend om vijf uur begon mijn wacht. Heerlijk buiten zitten, van de stilte genieten en lezen. Ook zijn er een aantal taken, ik bakte altijd brood (met de broodbakmachine weliswaar) voor de lunch, vulde de waterflesje en ik zorgde ervoor dat het ontbijt klaar stond. Mees en Pieter zijn meestal tusssen 7 en acht al wakker dus die entertainde ik dan tot Adam en Leonie ook wakker waren. Daarna met z'n allen ontbijten en de dag was weer begonnen. Soms sliep ik wel eens bij tijdens het slaapje van de kinderen als ik echt heel erg moe was, maar meestal hield ik het wel vol tot 8 uur 's avonds.

Waarschijnlijk ben ik tientallen dingen vergeten te vermelden, maar dit een beschrijving van een gewelige overtocht, van een bijzondere reis.

Om 20.44 lokale tijd zijn we aangekomen in ST. Lucia, we zijn gewoon de faking oceaan overgestoken!! Onbeschrijfbaar gaaf! We werden opgewacht met rumpunch en de kindjes waren ook wakker en vonden het geweldig om weer aan land te zijn. We hebben na de rumpunch met z'n viertjes in de kuip (toen we eenmaal goed vastlagen en de kinderen weer naar bed waren) nog getoost met een fles Champagne en even de reis besproken. Leonie was heel moe, dus die ging naar bed en Adam, Maarten en ik gingen nog even wat drinken in de sailor's bar. Dat was heel gezellige en we hebben ook al met een paar locals geïntegreerd.

Dit is het voor nu, foto's en filmpjes volgen zo snel mogelijk!

Ps het is hier 5 uur vroeger, dus nu tien uur 's ochtends dus we hebben nog niets van het eiland gezien, maar ook daar komt snel verandering in!

anneke

hoi Rosa,
dit mail bericht is net binnen gekomen dus het is echt vers van de pers. zitten wij hier al in het donker met al veel berlichte huizen en kerstbomen enzo en ook fris buiten, zit jij heerlijk weer met de voeten aan vaste grond. Wat een geweldige reis hebben jullie gehad, fantastisch, wat een belevenis !!!! moet je niet wennen weer op vaste grond te lopen alles beweegt nog volgens mij!!!

ga maar lekker genieten met elkaar, was je al op st Lucia met lenneke en hans of zijn jullie toen ergens anders aan gekomen na de oversteek.

he liefie ik ben ook blij dat je er bent, moets de laatste dagen wel vaak aan je denken als het weer eens klote weer was hier. dat had ik toen je op de Dolores zat ook last van. Maar gelukkig alles is goed gegaan, ga maar lekker weer aan de champagne !!!!!
liefs en natte zoenen van Anneke en Jan

omi (leonie Brautigam)

Heerlijk om te lezen Rosa! Ik heb het gevoel gewoon even erbij te zijn. Ik wacht met spanning het vervolg van het verhaal af.
Veel liefs, omi

Jean-Claude.Sepot

Dag

Graag U reisverhaal gelezen
Ik heb een zoon die bezig is de Atlantische Oceaan over te roeien. Hij ziet veel doraden maar kan ze niet vangen. Kun je soms tips geven hoe jullie die gevangen hebben. Hun website www.roeierszondergrenzen.be
Mijn email adres jean-claude.sepot@pandora.be
Alvast bedankt

karel Nuyts

je spreekt van wacht lopen? hoe word dit dan gedaan door solozeilers?