rosaopzee.reismee.nl

Tour du Marco - Part II - Marrakech en Atlas

Vanaf Ouarzazate is het ongeveer 4 uurtjes rijden naar Marrakech, een prachtige rit door de bergen die prachtige kleuren hebben, rood, bruin, grijs, groen, alles komen we tegen. Het is aanzienlijk minder droog dan vlak bij de woestijn dus er heel veel meer begroeiing. In Marrakech aangekomen gaan we naar ons hotel, het is een riad, dat is een groot oud huis met binneplaats, dat door een fransman is opgekocht en omgebouwd tot hotel. Het is een prachtig vijf sterren hotel, met hele luxe kamers. We hebben een soort woonkamer, twee slaapkamers en een luxe badkamer. Ik slaap met de kinderen in de ene kamer en Leonie en Adam in de andere. Het is voor hun natuurlijk ook vakantie! Nadat we zijn ingecheckt en de kinderen goed en wel liggen te slapen gaan wij met zijn vijfen uitgebreid lunchen in het hotel, heerlijk! 's Middags gaan we met de kinderen een tour maken door de stad in een paard met wagen, de kinderen vinden het prachtig! En het is een goede manier om de drukke stad rustig te verkennen! In de avond krijg ik een heerlijk massage in de Hamman. Dankjewel, Elena en Pjotter!!

Marrakech is een hele drukke stad, er zijn veel toeristen en veel mensen die je aanspreken om in hun winkel te komen kijken, het stikt er van de irritante brommertjes en scootertjes die je van je sokken afrijden. Iedereen is druk en gehaast en gericht op maken van winst. Maar Marrakech is ook een shopping Walhalla! Over zijn zoveel mooie tassen, sieraden, lampen, kleden, tegels, als ik nog eens mijn huis ga inrichten ga ik hier inkopen!! We maken met een gids een tour door de souk, de overdekte markt. We krijgen bij de berber- apotheek een demonstratie van geneesmiddelen, make-up en kruiden die de berbers gebruiken, erg leuk en interessant. We kopen hier wat handige dingetjes. Ik zou later graag terug gaan naar Marrakech, maar dan wel zonder kinderen.

Na twee intensieve dagen in deze stad gaan we naar de hoge Atlas het gebergte van Marokko. We gaan naar Imlil, vlak bij de hoogste berg van Marokko, de Toubkal. Wij zitten in een mooi hotel op 1750 meter hoogte met prachtig uitzicht over de groene vallei en de hoge bergen. Meteen na aankomst maken we een wandeling van een uur en twee uur later komen we terug voor een lekker lunch. We zijn dus meteen bekend met het fenomeen dat een wandeling altijd langer duurt dan waar je om vraagt. Hier in Imlil wordt werkelijk alles met ezeltjes gedaan. Vervoer van mensen, goederen en zelfs dieren wordt door mules gedaan (een mule is een kruising tussen ezel en paard, muilezel dus) We gaan elke dag wandelen en altijd nemen we een of twee ezeltjes mee. Hier kunnen dan de kinderen op zitten begeleid door een volwassenen. De mules zijn natuurlijk heel erg bekend met de omgeving en kennen alle routes goed, toch zijn sommige stukken behoorlijk spannend, want je kunt je niet echt goed vasthouden en je hebt ook nog een hand nodig om er voor te zorgen dat je kind er niet afglijdt. Je houd je bij elke bocht krampachtig vast, maar als je eenmaal vertrouwen in de ezel hebt kun je wat meer ontspannen zitten. Het is werkelijk een geweldige ervaring.

Overdag is het in de zon lekker warm en we wandelen dan ook in korte broek, maar als de zon ondergaat wordt het behoorlijk koud. Op elke hotelkamer hangen dan ook warme poncho's en dikke Jellaba's. Heerlijk comfortabel.

Na een nacht in Imlil gaan we naar Kasbah du Toubkal een paar honderd meter hoger gelegen hotel dat alleen lopend of met de ezel te bereiken is. We hebben een prachtig uitzicht en we vinden het jammer dat na nog een nachtje in dit hotel onze reis is afgelopen.
Hoewel we wel allemaal weer heel erg zin hebben om naar de boot te gaan. Je eigen bed, niet meer vanuit je tas lezen en zelf koken! We zijn namelijk behoorlijk Tajine moe, elke dag bij lunch en avondeten dezelfde soort maaltijd gaat na 12 dagen toch vervelen, hoe lekker het ook is.

Weer terug in Agadir zijn we blij dat allebei de boten nog drijven, we nemen afscheid van de chauffeurs en duiken moe ons bed in. Het was een geweldige vakantie, heel erg mooi, divers en intensief, maar we zijn blij weer thuis te zijn!

Reacties

Reacties

Lenneke

Mooie avonturen ,Rosa! Leuk om te lezen dat je blij bent om weer 'thuis' te zijn!! En nu op naar de Canarische eilanden. Wat zal dat tegenvallen: 't is heel gewoon Spanje, nix exotisch, bijzonder of nieuw.
Als je terug gaat naar Marrakech, ga ik wel met je mee!!

francy

Ha die Rosa,
Nou, ik ga ook me hoor naar Marrakech! jij hebt vast ook heel veel gezien wat je ons weer kunt laten zien.
Ja, Marrakech is een drukke stad geworden, maar zoals je al zegt: er is ook heel veel moois (te koop:).)
Je hebt wel heel veel hartstikke leuke dingen gedaan en veel gezien. Enne....de Canarische Eilanden zijn ook ok hoor, elk eiland heeft zijn eigen mooie en aparte dingen, ze spreken er wel Spaans, maar 't is toch net allemaal even anders (vind ik dan, hoor).
De foto's die je stuurde waren echt wonderschoon!! Kunnen zo in de National Geographic. Ik ga er een paar afdrukken, vooral die waar jij op zo'n duin staat met dat wolkje zand achter je aan: prachtig....!!!
Jullie zien er ook heel mooi uit in die gewaden, je hebt in ieder geval iets om met carnaval aan te trekken, haha.
Nou meisje, geniet op de Canarische eilanden, dikke kus van je suikertante!!
PS ik ga zondag de 4 mijl weer lopen, weet je wel, die jij ook vorig jaar gelopen hebt. Ik ga samen met opa, ik ben benieuwd of ik hem er eindelijk eens uit ga lopen, maar dan moet ik wel érg mijn best doen!
Dooeeii!!!!

Bart

Wederom klinkt het fantastisch!
En ondanks dat ik het eigenlijk wel wist. Is het altijd goed om nu te lezen dat je de Elena echt als je thuis ziet!

Tot snel!
Liefs

lot

Hee rosa!
Je verhalen zijn super leuk om te lezen, ik kijk er vaak naar uit !!!!
Heel erg bedankt voor de leuke kaart van ons allemaal en we hopen dat je nog veel mooie en leuke dingen gaat ontdekken!!
KUss van ons allemaal!!

Rosemarie

Rosa,

Wat moet jij het toch heerlijk hebben en wat een super ervaring
Geniet ervan meisje op naar het volgende verhaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!