rosaopzee.reismee.nl

Portimão en Olhão

31 augustus

Na een heerlijk weekje 'vakantie' in Portimão zijn we nu op weg naar Olhão. Het is kwart over drie 's middags. De kinderen slapen en ook Adam en Leonie doen even een dutje. IK zit in de kuip te bloggen en om me heen te kijken. Ik heb al een vliegende vis gezien al schrijvende zie ik ook dolfijnen!! Ze zwemmen in tegeovergestelde richting dus lang kon ik ze niet bewonderen. Maar het is een machgtig gevoel, als enige op de boot en dan wat dolfijnen, Rosa heerser van de zeven zeeën! Haha

Vorige week hebben we Elazabeth (een vriendin van Leonie, die een weekje op bezoek was afgezet in Vilamoura) Daarna zijn we naar Portimão gegaan voor een weekje rust. We zijn hier een weekje gebleven, heerlijk even niets. We zijn vrijwel elke dag naar het strand geweest (het water is na ronding van Cabo São Vincente zo'n 26 graden), we hebben een paar dorpjes bezocht, vreselijk toeristisch en verpest, typisch Algarve, maar wel een prima spot om een Ladiesnight te hebben en natuurlijk ook man's night. Adam en Leonie zijn ook nog een avondje uiteten geweest (ik had gekookt voor Mees, Pieter en mij, lekker pasta-tje). Ook hebben we lekker geklust aan de boot, zo is de watermaker eindelijk helemaal klaar en kunnen we 60 liter zoet water per uur produceren. Kortom een heerlijk weekje.

De Algarve hebben we inmiddels we gezien en afgevinkt. De kust is prachtig met z'n steile rotswanden en grotten, maar het is zeer toeristisch. Na de Algarve doen we nog een stukje Spanje, Andalusië en vervolgens gaan we op weg naar Marokko. We zijn allemaal wel toe aan een nieuw land. Vooral dat het niet meer Europa is, is gaaf, dan zijn we pas echt ver weg. Ook zijn we wel toen aan een nieuwe cultuur, andere gebruiken en bijzondere gewoontes. We zijn nu een beetje aan het plannen wat we willen doen en zien, maar waarschijnlijk leggen we de boot in een goed beveiligde haven en gaan we een paar dagen rondtrekken. We hebben er veel zin in en we kijken er naar uit.

1 september

Gistermiddag zijn we dus aangekomen in een soort waddengebied rondom Olhão. We liggen vlak naast Ilha da Culatra een heel klein eilandje van zand. Gister gingen we na het eten even het dorpje bekijken dat er ligt. Geniaal! Ze hebben ongeveer 3 straten die uit betonblokken bestaan, en voor de rest is er zand. De huisjes liggen op het zand, er zijn er paar cafétjes en een restaurantje en dat was het. We hebben heen over de 'hoofdstraat' gelopen en terug langs de andere kant van het dorp gewoon door het zand! De mensen leven hier alleen van de visvangst, overal liggen visnetten te drogen en in het kleine haventje liggen alleen maar vissersbootjes. De kinderen vonden het allemaal natuurlijk prachtig! 's Avonds geborreld met de Mjolner, bij ons aan boord. Vanavond gaan we voor de laatste keer met de Mjolner uiteten. Daarna zien we elkaar pas weer op de Canarische eilanden.

Vanochtend zijn we naar Olhão geweest. Eventjes 1,2 nM afgelegd in 15 minuutjes! 15 pk en harde bodem... Olhão is een mooie stad met een redelijk authentiek centrum, we hebben onder andere de vismarkt bezocht en onze ogen uitgekeken van alle vreemde en rare vissen en het sfeertje wat er heerst. We hebben hier weer het gevoel dat we in een ander land zijn, in plaats van in een zeer zonnig Schevenigen.

Het hoogtepunt van de dag. Mees zat tijdens de lunch zeer bedachtzaam naar het beleg te kijken totdat hij opeens de pindakaas, jam en appelstroop een rij zette en ze één voor één aanwijs en begeleide met 1..,2..,3! Wij klappen natuurlijk. En hij zette er nog eentje bij; '1,2,3,....4!' en zo ging het door tot 6 en toen lukte het niet meer. Maar het was een hele grote stap!

3 september

We zijn nu aangekomen in Vila Real de Santo Antonio, we hebben het dorpje nog niet bekeken, maar dat zullen we vanmiddag zeker doen. We hebben heerlijk gezeild en heel veel dolfijnen gezien!!! De kinderen worden nu wakker, dus foto's en video's volgen snel. In Vila Real zullen we een paar dagen blijven, dus lekker een paar dagen goed internetten!!

Heel veel liefs, zeerot rosa

Rosemarie

Hey Rosa,
Wat ben jij aan het genieten zeg dat lezen we tussen elke zin door.Wat een super ervaring .En zo genieten wij een beetje mee.
have fun de pleijtjes

Pim

Ha die Rosa, Ik heb genoten van je verhalen en de foto's. Vooral de John Deere tractor deed me goed, bijna net zoveel als het verhaal over de lichtende dolfijnen. Groet, Pim