rosaopzee.reismee.nl

Fluoriserende Dolfijnen

Ik heb mijn eerste nachtwacht erop zitten! Naja, niet alleen, samen met Leonie, want alleen kan ik nog niet. We voeren van Portanaar Peniche via Ilha de Berlengha... . We waren om 8 uur 's avonds vertrokken uit Porto voor een tocht van ongeveer 130 mijl. Om negen uur zijn we met wachtlopen begonnen. We doen drie uur op, drie uur af. Leonie en ik gingen eerst naar bed, dus wij deden 24.00-3.00 en 6.00-9.00. Nou is wachtlopen niet heel veel moeilijker dan overdag zeilen. Maar je moet ook nog de radar en de AIS (soort radar) in de gaten houden. Of je binnen of buiten zit elke twaalf minuten moet je 360 graden om je heen kijken of je geen visserboten of andere schepen ziet. En dat moet je serieus doen, anders vergroot je de kans op een aanvaring. En dan moet je ook nog eens proberen wakker te blijven.

Toen om twaalf uur onze wacht begon, was de lucht helemaal helder en kon je heel veel sterren zien. Ik herkende er zelfs een paar! Wat heel bijzonder was, was dat het water licht gaf... Eigenlijk is het plankton dat oplicht bij aanraking. Dat is heel erg mooi om te zien, net of er allemaal lampen onder de boot vastzitten. Leonie en ik waren kruiswoordpuzzels aan het maken toen we opeens een plons naast ons hoorden. Dolfijnen!!! Nou zie je 's nachts natuurlijk niet zo veel, maar door het oplichtende plankton zag je lichtgevende dolfijnen! En je zag ook de sporen die ze in het water maken, heel erg mooi en bijzonder.
Helaas waren ze heel snel weer weg. De wacht van 6 tot 9 vond ik vooral heel vermoeiend, ik viel steeds in slaap. Maar we zetten een wekker, zodat je elke twaalf minuten wakker wordt.

Ik vond het al met al best meevallen, ik was redelijk moe, maar dat kon ik bijslapen toen de kinderen hun middagdutje deden.

De ochtend van de'oversteek'zijn we aan gekomen in Ilha de Berlengha, een prachtig eiland dat bewoont wordt door meeuwen, hagedissen en ongeveer 25 mensen. En een boel toeristen natuurlijk! Het eiland is heel rotsachtig en de golven hebben een aantal grotten gemaakt in de kust, wij zijn dus uitgebreid op Dinghy-safari geweest en we zijn ook naar de vuurtoren gelopen. 's Middags hebben we de laatste zes mijl naar Peniche gevaren. Toen naar Cascais, en nu liggen wij in Lissabon!! wauw, het is mijn eerste hoofdstad op dezer reis. Lissabon is een mooie oude stad en morgen, als ik mijn vrije dag heb ga ik het winkelcentrum een verkennen!!

Verder heb ik niet zo veel inspiratie meer, dus hou ik het hierbij.

En voor alle nieuwe aankomende studenten: Heel veel succes op jullie nieuwe hoge school of universiteit. En alle andere scholieren en studenten die aan een nieuw jaar beginnen, zet hem op!!!

heel veel liefs.

Rosa

Reacties

Reacties

Bart

Je beleeft zo ontzettend veel en het klinkt allemaal zo geweldig, dat ik werkelijk uitkijk om je nieuwe verhaal te lezen. 'Lichtgevende' dolfijnen, Ilha de Berlengha, Dinghy-safari, Lissabon en ga zo nog maar even door. WAUW!

Hou ons op de hoogte!

X

mieke

Hai Rosa, Wat uniek! Lichtgevende dolfijnen!!!! Hoevaak loop je wacht? Om de nacht? Lijkt me zeer vermoeiend, maar jij bent nog jong, dus je slaapt dat zo weer bij!! Geniet ze !!! Liefs Mieke

Lot

Heey Rosa,
Het klinkt super daar! Lichtgevende dolfijnen, zeilen onder de sterren hemel!
Geniet er van!
KUss van ons allemaal!

Rosemarie

Hey Rosa,
Super zeg die dolfijnen zo naast de boot,dat moet echt super mppi geweest zijn zo.
We wensen je nog heel veel veel van dit soort prachtige ervaringen echt te gek en we lezen snel weer, groetjes

Sebas

Hey kapitein,

Het klinkt echt super wat je allemaal al gezien en meegemaakt hebt:D!
Ik ben weer erg benieuwd naar je volgende verhalen!

Keep on Sailing,
Landrot Sebas

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!