rosaopzee.reismee.nl

Portugal de Boemschizzel

Wij zijn om. Wij zijn fan. Wij vinden dit veel beter, mooier, gezelliger, warmer en relaxter dan Spanje. Waarom de pilot en de zeilers zo lyrisch zijn over Spanje en Portugal beschrijven als een gebied met maar twee stops, Porto en Lissabon, die eigenlijk ook de moeite nauwelijks waard zijn, is ons een raadsel.
Na Islas Cies zijn we naar Viano de Castello gevaren, zo’n dertig mijl verderop. We hebben heerlijk gezeild, we hadden mooie ruime wind 5-6 bft. en we surften van de golven af. We liepen gemiddeld zo’n 8 à 9 knoop en hadden uitschieters van ruim elf!! Castello is onze eerste Portugese haven! Zodra we de breakwather omvoeren kwam de hete landwind ons tegemoet, truien en vesten gingen uit, zomerjurkjes aan! Toen we goed vastlagen zijn we, samen met Pjotter en Mjolner ofcourse, het stadje gaan verkennen. Viano heeft een mooie kerk boven op een kerk en die hebben wij bezocht. We gingen met een treintje naar boven, dat vonden de kinderen natuurlijk helemaal tegek. Daarna hebben we de kinderen eten gegeven en in bed gestopt, vervolgens hebben wij met de zeven volwassenen een steigerbbq gehouden, heerlijk. De dag daarna ging Mjolner richting Leixos, maar wij wilden eerst nog wat zien van Portugal en we hadden gehoord dat er een natuurpark in de buurt was. Dus samen met de Pjotter hebben wij twee auto’s gehuurd en we hebben een tocht gemaakt door dit deel van Portugal, prachtig. Mooie oude dorpjes en bijzondere natuur. We zijn geëindigd bij een heetwaterbron met riviertje ernaast. Samen met de lokale bevolking hebben wij genoten van dit heerlijk zwemfestijn. Gister waren wij nog in Povoa de Varzim en vanmiddag zijn we, na een shop middagje, naar Leixos gegaan waar we ons verenigd hebben met Mjolner. Morgen gaan we naar Porto om wat Port te drinken en in te slaan!

Er was ook een verzoek om een beschrijving hoe mijn dag er ongeveer uit ziet en dat is lastig te beschrijven, elke dag is anders maar er zit wel enige regelmaat in. De kinderen worden ’s ochtends tussen hafl 8 en 8 wakker. Ik blijf lekker slapen tot ik wakker wordt gemaakt, meestal rond half 9 en dan gaan we ontbijten. Na het ontbijt, yoghut, pap, of witte bix, gaan we onszelf en de kinderen aankleden. Als we niet aan het zeilen zijn gaan we meestal naar het stadje, of het strand waar we wat gaan drinken in een cafeetje en met de kinderen gaan spelen in de speeltuin of aan het water. Ook halen we vers brood, want Spaans brood blijft maar 6 uur goed en dan wordt de korst al zacht. Na de lunch gaan de kinderen naar bed en hebben wij wat tijd voor onszelf. Soms gaan we dan ankerop en naar de volgende bestemming, maar meestal gaan we even bijslapen of lezen,. Rond 4 uur worden de kids weer wakker en dan gaan we nog even met ze rondrennen op de kant, zodat ze hun energie kwijt kunnen. Of we knutselen, duplo-en of lezen voor aan boord. Na het avondeten gaan de kinderen rond 8 uur, half negen naar bed. Dit is de streeftijd, dat wordt wel eens wat later. Als de kinderen slapen kunnen wij doen waar we zin in hebben. Filmpje kijken, lezen, borrelen met babyfoon of, wanneer Adam en Leonie bijvoorbeeld een vrije avond hebben, uiteten.

En nog even uitlegje wie wie is, want dat was niet helmaal duidelijk: Adam en Leonie zijn van de Elena, met hun vaar ik dus mee. Mees (2) en Pieter (1) zijn hun kinderen. Rhiannon en Sebastiaan van de Pjotter hebben Emma (3) en Macsen (1) als kinderen. Sophia (4) is de dochter van Luise en Jeroen van de Mjolner. De blogs van deze schepen is te vinden onder mijn links. Nu ga ik weer genieten van het zonnetje! Heel veel liefs en tot spreeks..

Reacties

Reacties

papa en mama

waar slaat deze titel op??
En ik kan maar 2 foto's bekijken!!

Jonathan

Heey rosa :D klinkt allemaal boemschizzel :P.
Zo te horen kan je daar wel lekker zeilen, goeie wind.. is het elke dag zo goed?

Nog veel zeilplezier,

groetjes, :D

Bart

Ik heb een tijdje niks van mij laten horen, maar dat kwam omdat ik naar Engeland en Frankrijk op vakantie was. (Echt 2 weken lang genoten :D).
Had dus een tijdje geen tijd om je blogs te lezen, maar ben nu weer helemaal uptodate. Het kinkt wederom allemaal als één grote vakantie. Heerlijk! Je geniet duidelijk volop. Van zowel de kinderen, het reizen, de landen als de wijn en vele andere drankjes ;).

Vind het echt leuk dat je zoveel schrijft. Geeft me een leef-met-je-mee-gevoel. Ga nu even je foto's bekijken en ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Geniet nog meer :D!

Kus

Je ;iefste tante uitleiderdorp

Hai lieve Rosa, eindelijk een berichtje van mij! Heb al je verhalen gelezen en er van gesmuld! Hoewel ik nooit dit soort avonturen heb ondernomen, kan ik heel ver meegaan in jouw beleving van deze fantastische reis(Zullen toch wel een beetje de genen zijn van opa???).Maar dat je erg geniet, spat van je verhalen af!!! Even het laatste nieuwtje van uit hier: Thijmen en Laurien hebben vanochtend een gezond dochtertje gekregen, Eva genaamd. Alles goed en wij als opa en oma zijn natuurlijk apentrots op deze kleine meid!
toen ik je moeder aan de telefoon had, zei ze dat ik dit jou even moest mailen, dus een goede aanleiding om een mailtje te sturen, Lieve rosa, je staat nu in mijn favorieten,dus tot gauw! liefs van Mieke en André

Rosemarie

Hey Rosa
Verhaal weer gelezen hoor, wat moet jij het naar je zin hebben dat kan niet anders als je zo schrijft.Wij zijn inmiddels ook terug van vakantie heerlijk geweest.we horen snel weer van je groetjes uit Leiderdorp

anneke

er komen weer allerlei herinneringen naar boven als je over de fluoriserende zee schrijft. Toen ik ooit met de escape (het schip waarop hans en Lenneke elkaar hebben leren kennen) naar Noorwegen ben gezeild hebben wij in een van de fjorden daar ook zo'n zee gehad. Dat was echt prachtig...en het was helemaal leuk toen de mannen aan boord in zee gingen staan piesen, het leek wel opspattend vuurwerk...en met een touwtje cirkels in het water draaien. was ook zo mooi.
de hondenwacht blijft een enerverend en spannend verhaal , ik heb ze ook meegemaakt en een keer waren we wat laat met rondkijken en zat er opeens een giga schip pal aan stuurboord, dat gaat snel hoor 's nachts ( het lullige was dat we geen boordlichten voeren want de accu was bijna leeg , we hadden zo weinig wind gehad dat we veel gemotord hadden. linke soep dus achteraf.
Maar verder vond ik de hondenwachten van 12-4 heerlijk.

Maar genit lekker verder en blijf van deze leuke verhalen schrijven.!!!!!
liefs van de allerliefste tante Anneke en ome Jan!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!